تبلیغات
یادداشت های یك معلم اهری - نمونه سوال جامعه شناسی پیشرفته آموزش وپرورش

نمونه سوال جامعه شناسی پیشرفته آموزش وپرورش

پنجشنبه 24 دی 1388  12:06 ق.ظ

نوع مطلب :مقالات تربیتی معلم اهری ،

سلام

طبق قول قبلی نمونه سوالات جامعه شناسی آموزش وپرورش ویژه کارشناسی ارشد تاریخ وفلسفه آموزش وپرورش مخصوصا همکلاسیهای خودم در وبلاگ میگذارم. باامید موفقیتتان!

1-تبیین کارکردی دورکیم ازآموزشوپرورش رامختصرا بیان کرده ونقدنمایید.

2-دوموضوع مهم واساسی درافکار آنتونیوگرامشی راباتوجه به نقش آموزش وپرورش شرح دهید.

3-نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو را مختصرا بیان کنید.

4- بورگ وهمکارانش معتقدندکه روش تحقیق کمی وکیفی درچندزمینه باهم تفاوت دارند. تمایز این دوروش رادرزمینه های قابلیت تعمیم نمونه گیری وجهت گیری ارزشی مختصرا بیان کنید.

5-فرضیات کانون توجه وروش شناسی کنش متقابل نمادین را بعنوان دیدگاهی درپژوهش کیفی مختصرا بیان کنید.

6-بااستفاده ازنظریه برچسب دلایل موفقیت ودلایل شکست دانش آموزان درفرآیند آموزشی را تبیین کنید.

7-تفاوت تحلیل کارکردگرایانه ورادیکال ازعملکرد تحصیلی دانش آموزان رامختصرا بیان کنید. بنظرشما کدام رهیافت  بهترمی تواند وضعیت نظام آموزشی درایران را تحلیل کند.

 


 

1- باتوجه به گستردگی حوزه جامعه شناسی آموزش وپرورش  قلمرو آنرا تبیین نمایید.

2- ازمیان نظریه های کلاسیک در جامعه شناسی آموزش وپرورش چه نقدی بر نظریه دورکیم ونظریه سرمایه انسانی وارد می دانید.

3-ازمیان نظریه های معاصر درجامعه شناسی آموزش وپرورش  نظریه های بازتولید ومقاومت رانقد نمایید.

4-درسنت تحقیق کیفی قوم نگاری کل گرا،کانون توجه چیست ودر ضمن روش شناسی آنراتوضیح دهید.

5-چهارنوع کنترل مشهوددر مدرسه راتوضیح دهید.

6-پارسونز به ارائه تحلیلی ازکلاس درس بعنوان یک نظام اجتماعی پرداخته است، باعتقاد او کارکردهای کلاسی چیست.

7- ویژگی های ساختاری مدرسه را با ویژگی های ساختاری خانواده باتوجه به ابعاد وملاک های ذیل مقایسه نمایید:الف-مرزها وابعاددرخانه ومدرسه   ب- ترکیب وویژگیهای کودکان درخانه ومدرسه(تجانس وعدم تجانس)

8-پارادایم کارکردگرایی وپارادایم رادیکالی چه تحایای را ازعملکرد تحصیلی دانش آموزارائه می دهند.

9-تاکید نظریات جامعه شناختی (کارکردگرایی ،تضادوتفسیری) برنقش کانونی معلمان ونهاد آموزشی چگونه است.

10-تعریفی ازمفهوم شهروندی بنویسیدوسپس توضیح دهید منظور ازآموزش شهروندی چیست.

 

 


1-آموزش وپرورش وجامعه شناسی راباتوجه به مفهوم نهاد اجتماعی تعریف کنید مثال یزنید.

2-تفاوت علل ظهور دیدگاههای دوره اول ظهورجامعه شناسی آموزش وپرورش بادوره دهه هشتاد به اینسو کدام است.

3-نظریه مارکسیستی رابا نظریه آنتونیو گرامشی(نئومارکسیستی) مقایسه کنید ومثال بزنید.

4- نظریه بازتولید اجتماعی رابانظریه پائولوفریره مقایسه کنید ومثال بزنید.

5-کالینز نظریه وبررا چگونه توسعه می دهد مثال بزنید.

6- ازپارادایم تفسیری چه استفادهای دربرنامه درسی میتوان به عمل آورد مثال بزنید.

7- پارادایم اثبات گرا چه مزایا وچه محدودیتهایی دارد به مصداق اشاره کنید.

8-دوروش کمی وکیفی رابایکدیگر درمطالعات آموزش وپرورش مقایسه کنید(باذکرمثال)

9-هدف وسطح تحلیل قوم نگاری کدام بخش یک مسئله است بامثال.

10-هدف نظریه مبتنی برزمینه چیست.مثال بزنید.

11-ازجامعه شناسی آموزش وپرورش برای شناخت وحل مسائل یک کلاس چه استفاده ای می توان کرد.باذکرمثال.

12-جامعه شناسی آموزش وپرورش چه کمکی به شناخت انگیزه های معلمان وشاگردان می کند.

13-هدفهای آموزشی شهروندی راباذکر مثال بومی توضیح دهید.



نوشته شده توسط: سعداله آریافر | آخرین ویرایش:- | نظرات() 

شنبه 29 خرداد 1389 07:19 ب.ظ
سلام
از دیدن وبلاگ یك معلم دغدغه مند مثل شما خوشحال شدم . امیدوارم موفق باشید و شاگردان خوبی تربیت كنید .
بهنام موفقی
دوشنبه 12 بهمن 1388 12:59 ب.ظ
سلام به همکلاسی های عزیز
برای دیدن اخبار جدید به سایت مراجعه فرمایید .
آدرس فایلهای اشتراکی بنده :
http://www.4shared.com/account/dir/16758416/c82c8eba
جلال علی بلا عی
پنجشنبه 24 دی 1388 01:03 ق.ظ
با سلام
ازهمکاری شما در ارائه نمونه سوالات ومطالب دیگر متشکریم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر